...Doamne ce aparat Rolleicordul...!..am avut unul cu armare cu butuc si cu un obiectiv OPTON parca cu 1:2,8 ...am facut multe imagini cu ele vreo 2 ani pina mi-am cumparat Bronica etrsi ...! felicitari ...mi-ai trezit amintiri si mi-ai incalzit inima....!
Prima mi se pare de exceptie. Nu stiu ce-i faci fomapanului de la tine iese asa de bine. Si eu tot in Rodinal/Calbe09 il developez si parca nu iese asa fain ca la tine. Poate am nimerit eu un lot mai naspa (am luat acum un an cateva zeci de bucati) sau intre timp a mai schimbat foma cate ceva la tehnologie.
fomapan 200 / r09 1+50 11 minute @20grade. primul minut agitat continuu dar LENT, dupa care 2 inversii pe minut (la fel, lente). in rest, expune corect, de preferinta pt. umbre (ma rog, aici e o adevarata teorie)
Măi ţie îţi place Fomapanul vieţii de 200? Am tras cîteva role în Yashica-mat şi mi se pare cam aiurea. L-am făcut 13 minute in R09 1+40, dar cred că e mult pentru că pare cam contrast negativul şi nu se scanează tocmai grozav. O să mai reduc timpul să vedem. Cel mai enervant este că filmul râmâne curbat chiar şi după un an de ţinut la presat sub DEX/DOOM. Plus că baza rămâne turcoaz şi după spălare în 10 ape. Am făcut şi în HC-110 dar nu-mi place; în R09 mi-a ieşit mai bine. De emulsie am zis că se zgârie foarte uşor când e udă? Să nici nu vă gândiţi să-l treceţi printre degete după spălarea finală ca să daţi jos apa de pe el. De când am început să bag întăritor la el a dispărut problema asta.
Puţini îşi dezvăluie secretele pentru că, de fapt, marea majoritate nu au niciun secret de dezvăluit.
foarte adevarata ultima parte (cea cu dezvaluitul) :))
eu parca ori cu 11 minute 1+50, ori cu o ora 1+100 (stand) am avut cele mai bune rezultate. uneori imi iese chiar fain de tot, dar depinde mult si de tonalitatea subiectului. in rest nu-mi place tocmai pentru ca se curbeaza ca dracu' si am observat ca are tendinta sa inglobeze praf mai usor decat alte filme (posibil sa fie problema de manipulare din partea mea). am tot tras pe foma tocmai ca sa le termin :D sa nu fiu prost inteles, nu e film deloc rau, dar are niste dezavantaje care il 'omoara'. adica pus langa un fuji sau ilford sau kodak... no comment :)
Da, aşa şi eu că mai am vreo 6 role sau aşa şi tot trag să le gat. Problema cu praful e de la emulsia moale în combinaţie cu neglijenţa ta. Depinde unde şi cum îl usuci. Eu am pisică şi în consecinţă e plină casa de păr, dar nu prea ajunge pe film pentru că fac curăţenie înainte să lucrez iar filmul se usucă în baie, cu uşa închisă, de seara până dimineaţa.
R09 meu merge 1+40 că e de la Calbe. Astea noi (Foma, Adox, etc.) toate le-au făcut să fie compatibilie cu Rodinal la diluţii şi timpi, chiar dacă au la bază tot formula veche de dianinte de răzbel. Am să încerc şi eu 11 minute că e oarecum echivalent cu ce foloseşti tu în diluţie 1+50. Îs curios dacă e de la aia sau de la porcăria de termometru pe care o foloseam şi care minţea.
Depinde de tonalitate? Da tu nu măsori cu exponometru incident? Eu tot ce am măsurat cu ăla a ieşit la marele fix. Numai când m-am trezit să pun filtre şi să fiu eu mai deştept am buşit cadrele.
Oricum e film ieftin, am dat sub 1,8 euro pe rolă, în condiţiile în care Tri-X-ul e peste 3.
depinde de tonalitate in sensul ca anumite subiecte ies mai fain decat altele (modul in care raspunde filmul in functie de tonalitatea subiectului)... ofc, asta se aplica la orice film. drept exemplu iti pot da ultima poza din postul asta (tonalitate care mie nu-mi place) versus asta http://www.mediafire.com/i/?lynpmxc7bjzsarm sau asta http://www.mediafire.com/imgbnc.php/7f3425ffb67944126b5dd19440ed5c4d6g.jpg
Ah, la ultima iese aşa din cauza luminii şi a scenei cu contrast mare. Cam întotdeauna iese aşa din pădure/gang înspre exterior sau dacă ai o scenă cu subiectul în umbră şi fundalul puternic iluminat. Dacă ar fi fost puţin înnorat ar fi ieşit mai bine. Lumina e totul. La subiectele tale îţi trebuie în general lumină mai difuză.
Referitor la adunat mizerie, te-ai gândit că poate fi şi din apă, de pe conducte? La mine în mod normal e curată numai că se mai trezeasc să facă câte o revizie şi e un fel de loterie. După ce am developat recent două filme deodată şi mi-au ieşit pline de mizerie mi-am instalat un filtru decantor de 5" cu cartuş cu plasă de 60 microni. Vom vedea dacă e suficient.
20 comments:
...Doamne ce aparat Rolleicordul...!..am avut unul cu armare cu butuc si cu un obiectiv OPTON parca cu 1:2,8 ...am facut multe imagini cu ele vreo 2 ani pina mi-am cumparat Bronica etrsi ...! felicitari ...mi-ai trezit amintiri si mi-ai incalzit inima....!
Pentax MX, am avut si eu unu' din ala. Fain aparat.
Ce poze superbe pot iesi cu un asemenea aparat !
you got kiev (or hasselblad) 35 with timeshooter? (about your profile photo.
@hipolit> that's a bronica s2a and the profile photo was taken with an olympus om-10 (selftimer) set on a tripod :)
Prima mi se pare de exceptie. Nu stiu ce-i faci fomapanului de la tine iese asa de bine. Si eu tot in Rodinal/Calbe09 il developez si parca nu iese asa fain ca la tine. Poate am nimerit eu un lot mai naspa (am luat acum un an cateva zeci de bucati) sau intre timp a mai schimbat foma cate ceva la tehnologie.
fomapan 200 / r09 1+50 11 minute @20grade. primul minut agitat continuu dar LENT, dupa care 2 inversii pe minut (la fel, lente). in rest, expune corect, de preferinta pt. umbre (ma rog, aici e o adevarata teorie)
Putini fotografi de pe la noi isi dezvaluie secretele. Multumesc de reteta, o sa incerc si eu. Daca ai drum in Bucuresti dau o pizza si o bere ...:)
mi-am notat :D
Măi ţie îţi place Fomapanul vieţii de 200? Am tras cîteva role în Yashica-mat şi mi se pare cam aiurea. L-am făcut 13 minute in R09 1+40, dar cred că e mult pentru că pare cam contrast negativul şi nu se scanează tocmai grozav. O să mai reduc timpul să vedem. Cel mai enervant este că filmul râmâne curbat chiar şi după un an de ţinut la presat sub DEX/DOOM. Plus că baza rămâne turcoaz şi după spălare în 10 ape. Am făcut şi în HC-110 dar nu-mi place; în R09 mi-a ieşit mai bine. De emulsie am zis că se zgârie foarte uşor când e udă? Să nici nu vă gândiţi să-l treceţi printre degete după spălarea finală ca să daţi jos apa de pe el. De când am început să bag întăritor la el a dispărut problema asta.
Puţini îşi dezvăluie secretele pentru că, de fapt, marea majoritate nu au niciun secret de dezvăluit.
foarte adevarata ultima parte (cea cu dezvaluitul) :))
eu parca ori cu 11 minute 1+50, ori cu o ora 1+100 (stand) am avut cele mai bune rezultate. uneori imi iese chiar fain de tot, dar depinde mult si de tonalitatea subiectului. in rest nu-mi place tocmai pentru ca se curbeaza ca dracu' si am observat ca are tendinta sa inglobeze praf mai usor decat alte filme (posibil sa fie problema de manipulare din partea mea). am tot tras pe foma tocmai ca sa le termin :D
sa nu fiu prost inteles, nu e film deloc rau, dar are niste dezavantaje care il 'omoara'. adica pus langa un fuji sau ilford sau kodak... no comment :)
Da, aşa şi eu că mai am vreo 6 role sau aşa şi tot trag să le gat. Problema cu praful e de la emulsia moale în combinaţie cu neglijenţa ta. Depinde unde şi cum îl usuci. Eu am pisică şi în consecinţă e plină casa de păr, dar nu prea ajunge pe film pentru că fac curăţenie înainte să lucrez iar filmul se usucă în baie, cu uşa închisă, de seara până dimineaţa.
R09 meu merge 1+40 că e de la Calbe. Astea noi (Foma, Adox, etc.) toate le-au făcut să fie compatibilie cu Rodinal la diluţii şi timpi, chiar dacă au la bază tot formula veche de dianinte de răzbel. Am să încerc şi eu 11 minute că e oarecum echivalent cu ce foloseşti tu în diluţie 1+50. Îs curios dacă e de la aia sau de la porcăria de termometru pe care o foloseam şi care minţea.
Depinde de tonalitate? Da tu nu măsori cu exponometru incident? Eu tot ce am măsurat cu ăla a ieşit la marele fix. Numai când m-am trezit să pun filtre şi să fiu eu mai deştept am buşit cadrele.
Oricum e film ieftin, am dat sub 1,8 euro pe rolă, în condiţiile în care Tri-X-ul e peste 3.
depinde de tonalitate in sensul ca anumite subiecte ies mai fain decat altele (modul in care raspunde filmul in functie de tonalitatea subiectului)... ofc, asta se aplica la orice film. drept exemplu iti pot da ultima poza din postul asta (tonalitate care mie nu-mi place) versus asta http://www.mediafire.com/i/?lynpmxc7bjzsarm sau asta http://www.mediafire.com/imgbnc.php/7f3425ffb67944126b5dd19440ed5c4d6g.jpg
si da, masor cu incidentul :)
Ah, la ultima iese aşa din cauza luminii şi a scenei cu contrast mare. Cam întotdeauna iese aşa din pădure/gang înspre exterior sau dacă ai o scenă cu subiectul în umbră şi fundalul puternic iluminat. Dacă ar fi fost puţin înnorat ar fi ieşit mai bine. Lumina e totul. La subiectele tale îţi trebuie în general lumină mai difuză.
Referitor la adunat mizerie, te-ai gândit că poate fi şi din apă, de pe conducte? La mine în mod normal e curată numai că se mai trezeasc să facă câte o revizie şi e un fel de loterie. După ce am developat recent două filme deodată şi mi-au ieşit pline de mizerie mi-am instalat un filtru decantor de 5" cu cartuş cu plasă de 60 microni. Vom vedea dacă e suficient.
Mi-am adus aminte încă de ceva. Încearcă să-l tragi la 125 ASA. Cică se comportă mult mai bine. Vezi asta:
http://www.imaginarymagnitude.net/blog/archives/2006/04/fomapan_creativ.html
Eu n-am încercat înca pentru că l-am luat sa-l folosesc la 200 ASA. Mi-e incomod să-l expun la 125. Vezi asta:
http://www.flickr.com/photos/jsuominen/237741898/in/photostream/
8:30 la 21*C înseamnă 9:30 la 20*C. E posibil să îl supradevelopezi şi tu. Eu în mod cert l-am supradevelopat.
ochiometric nu mi se pare supradevelopat. cat despre expunerea la 125 ar trebui sa incerc. doar ca nu am destule filme sa experimentez...
Prima poza imi da o senzatie de infricosare, dar o si admir in acelasi timp pentru ca e foarte reusita!
Man! Does pictures are a real piece of art!
Felicitari pentru idee si pt realizare. B&W rulez!!
You might need some Owatrol Rustol to make that mirror shinier. It will take care all the rust of metals. So have it cleaner.
Post a Comment